بسم الله الرّحمن الرّحیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

برای شناخت صحنه باید اول پشت پرده رو شناخت ...
بسم الله الرّحمن الرّحیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

برای شناخت صحنه باید اول پشت پرده رو شناخت ...

بررسی انیمیشن روح 2020


انیمیشنی دیگر از پیکسار البته بدون استیو جابز !




(بهتر است پس از دیدن انیمیشن ، این نقد را بخوانید .)


 

کار استودیو های رسانه ای مادی گرای غرب به کجا رسیده که جهان های فرامادی را تبلیغ می کند ؟! هرچند سعی کرده که آنها را نیز به شکلی مادی به تصویر بکشد ...




در این انیمیشن ، سه جهان وجود دارد : جهان پیشین ، جهان فعلی و جهان پسین ( شبیه عالم ذر ، دنیا و روز قیامت ) و در آن می بینیم که یکی از مامورین حسابگر تعداد ارواح ( همان فرشتگان ) در محاسبات خود متوجه اشتباهی می شود : یک روح ، گمشده و آمار خراب است ! درحالی که فرشتگان حقیقی کوچکترین خطایی نمی کنند .



یکی از نکات این انیمیشن این است که قبلا در عالمی دیگر ، روح ما شکل گرفته و در آن استعداد هایی پنهان شده است و ما در این دنیا دنبال همان چیزی خواهیم رفت که در دنیای قبلی رفته بودیم ؛ تفکری شبیه نظریه افلاطون در مورد ارواح که می گفت : یادگیری چیزی جز یادآوری نیست . او معتقد بود روح پیش از آنکه در جسم حلول کند در عالم مثال و حقایق وجود داشته و آنها را درک کرده است اما پس از حلول در بدن ، همه مثال ها را از یاد می برد ( اما شاگردش ارسطو ، منکر این نظریه بود ) .





مورد بعدی ، نشان دادن جهان حس ( یا جهان نفس ) است که با انجام کارهای عرفانی می توان به آن رسید همانطور که یک نفر در پالاوان فیلیپین با رفتن به حالت خلسه دیگری در تبت با زدن ساز ساراسواتی ( الهه آموزش ، هنر ، موسیقی و دانش در آیین هندو ) و یک درمانگر شمن در برکلی کالیفرنیا با مدیتیشن به آن رسیده است .



در این جهان کسانی که سندروم تتریس دارند ، در حالتی افسرده فرو رفته اند و آنهایی که عرفان کار می کردند تلاش می کنند تا آنها را از این حالت بیرون آورند .


تناسخ ، سمساره یا وازایش ( Reincarnation ) از دیگر مفاهیمی است که به مخاطب عرضه می شود .






و پیام پنهان آن ( طبق معمول ) جا زدن عرفان های کاذب بجای عرفان های حقیقی و واقعی است که اخیرا در فرهنگ غرب شدت پیدا کرده .



نظریه جبر نیز مقداری در این اثر ، منعکس شده اما در " درون و بیرون (2015) " نمود بیشتری داشت .




جمله زیبایی از 22 به نقل از معلمش جرج اورول :


" آموزش و پرورش دولتی مثل صدای تق تق چوب داخل سطل زباله است " و ادامه می دهد " برنامه های آموزشی طبقه حاکم ، مخالفین رو خفه می کنه " ، " این قدیمی ترین حقه دنیاست " ! 



( البته اینطور که معلومه این جمله را اورول در واقعیت نگفته )




نکته مثبت این انیمیشن این بود که با صحبت از هدف زندگی ، اشاره به استفاده از تک تک لحظات آن و معنا و رنگ بخشیدن به هستی ، افسردگی حاصل از کرونا و خانه نشینی مخاطبینش را از بین برد و یا لااقل آنرا بهبود بخشید .



پیامی نیمه مخفی نیز در آخر انیمیشن به مخاطب القا می شود و به این صورت است که 22 بجای رفتن به قاره امریکا ( جایی که رفیق سیاهپوستش از آن آمده بود ) ، به آسیا و احتمالا چین می رود و مفهوم آن این است که تمدن غرب در حال منتقل شدن به شرق است که این مطلب را بارها در آثارشان نشان داده اند .












نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.